The rules in Swedish.
Om det finns skillnader mellan denna översättning och originaltexten, gäller originaltexten som finns
här.
§01: Generella regler:
A:
Dessa regler kan ändras, och du är skyldig att uppdatera dig om vilka ändringar som gjorts.
B:
Alla förare förväntas läras sig reglerna. Om betydelsen av någon regel är oklar, ta reda på vad som menas.
C:
Du förväntas tävla på ett rättvist och ärligt sätt. Med rättvist och ärligt menas enligt dessa regler, inte enligt din uppfattning av rättvist och ärligt.
D:
Du förväntas köra ansvarsfullt på ett sätt som troligen inte förstör någon annan förares nöje.
E:
Du förväntas att under alla omständigheter inte uppföra dig illa.
F:
Du är inte tillåten att språkligen förolämpa någon via chat, meddelande eller anslagstavla.
G:
Du förväntas att alltid uppträda som en sportslig gentleman.
H:
Andra förares position måste alltid respekteras.
I:
Att köra aggressivt är strikt förbjudet.
J:
Att gena genom chikaner eller "förkorta" banan är strikt förbjudet på alla banans delar, inklusive asfalterade område bakom och utanför banmarkeringar. Precis vad som räknas som bana specificeras vid varje lopp.
K:
Om en förare inte vill avsluta ett lopp, får han inte gå ur tävlingen. Han måste köra till en position där han kan parkera/pausa tills loppet är över utan att påverka de som fortfarande tävlar.
L:
Ingen vårdslös körning. Respektera alltid dina medtävlande. Var försiktig. Visa lite tålamod. Förstå dina och din bils begränsningar, och kör därefter. Att köra online i en simulator är INTE på alla områden samma sak som verkliga tävlingar.
M:
Tävlingsmarskalken utvärderar brott mot dessa regler, utmäter och utdelar straff därefter.
N:
Tävlande förväntas möta Preformance Points-gränser. Det betyder att du ställer in din bil till maximala PP vid tävling, om inte annat särskilt anges för tävlingen.
§02: Förarnamn:
Ingen tillämpning.
§03: Deltagande vid event:
A:
Om du av någon anledning inte kan delta i ett lopp du anmält dig till, vänligen meddela tävlingsmarskalken så snart som möjligt. Att vid upprepade tillfällen inte göra detta kan medföra uteslutning.
B:
Som grundregel; om en uttalad event-regel saknas uttolkar och bestämmer tävlingsmarsalken reglerna.
C:
Ingen tillämpning.
§04: Depå-etikett:
A:
Då du går in i depå är det inte tillåtet att korsa den vita depå-infartslinjen. Likaså när du kör ut från depån är det inte tillåtet att korsa den vita depå-utfartslinjen.
B:
Bilar på banan har förkörsrätt mot bilar på väg ut från depån. Du måste vara aktsam att inte hindra andra bilar på banan. Att gira framför inkommande bilar för att försvara sin position är inte tillåtet. Du måste stanna på samma sida av banan som depån fram till den första kurvan.
C:
Du har inte rätt att köra om andra förarare när du går in i depån.
D:
Försäkra dig om att i tid visa att du tänker köra in i depån, för att inte bli ett hinder för andra bilar på banan.
§05: Regler gällande kontakt mellan bilar:
A:
Kontakt och kollisioner måste undvikas till varje pris.
B:
Att knuffa andra bilar i kurvor eller knuffa dem av banan är strikt förbjudet.
C:
Att luta sig mot andra bilar är strikt förbjudet i alla situationer.
§06: Köra på bilen framför:
A:
Den bakomvarande föraren måste iaktta all nödvändig försiktighet och har ansvar för att inte köra på föraren framför.
B:
I fall du bromsar för sent för en kurva eller delvis förlorar kontrollen över din bil, men kan undvika en olycka genom att styra i en sandfålla, ut på gräset eller in i en vägg, förväntas du göra det.
C:
Framförvarande förare får inte göra någon illvillig eller olämplig inbromsning. Ledande bilar FÅR ALDRIG tvärbromsa (brake check) bilarna bakom för att de ligger för nära. Föraren framför FÅR vara långsammare eller använda tidigare bromspunkter än andra. Han får också svänga in tidigare eller senare och/eller nå apex tidigare eller senare.
§07: Hövlighet vid kollision:
A:
Om kontakt mellan två förare resulterar i att den skyldige föraren tjänar en placering i förhållande till den oskyldiga föraren, ska den skyldiga föraren omedelbart låta den oskyldiga föraren passera. Denna regel ska följas även om det betyder att den skyldiga föraren måste låta andra förare passera medan han väntar på den förare han kolliderade med.
B:
Om lämplig hövlighet visas av den skyldiga föraren kan han undvika eller minska det straff han annars skulle blivit tilldelad.
C:
Om inte lämplig hövlighet visas av den skyldiga föraren tilldelas straffen som vanligt.
D:
Om du måste sakta ned för att låta den andra föraren passera, kör först från tävlingsspåret innan du saktar ned. Där fortsätter du att köra långsamt tills den andra föraren passerat. Att stanna helt är inte tillåtet.
§08: Kurvrättigheter:
A:
Den förare som "håller" insidan av en kurva på väg in mot kurvan, har fördel av det och andra förare måste avstå från att äventyra honom.
B:
Du måste uppnå en betydande överlappning med bilen framför innan ni kommer till ingången av kurvan, för att förvänta dig att de ska lämna rum åt dig. Åtminstone din bils front bör vara i höjd med deras förardörr. Framförvarande förare har rättigheten att helt köra sin linje om ingen betydande överlappning fanns innan han svängde in.
C:
Om tillräcklig överlappning finns innan kurvan har bakomvarande förare rätt till tillräckligt utrymme. Det betyder att varje förare har rätt till sin respektive linje, eller sida av banan, ända till utgången av kurvan. Ingen av förarna har rätt att pressa den andre mot in- eller utsidan av kurvan.
D:
Om framförvarande förare uppenbarligen gjort ett misstag som befogar en omkörning, kan bakomvarande attackera deras position, med försiktighet, oavsett om det fanns ett tidigare överlapp. Omkörande förare måste fortfarande undvika kontakt. Små misstag berättigar inte automatiskt en omkörningsmanöver. Du måste fortfarande avgöra om du kan göra en säker omkörning.
E:
Oavsett vilken kontroller du använder är du skyldig att ha uppsikt kring din bil. "Jag såg dig inte" är ingen ursäkt för att kollidera med en annan förare.
§09: Riktlinjer för stillastående start:
A:
Extra försiktighet måste tas vid stillastående start. Alla ovanstående regler vad gäller kontakt mellan bilar, gäller vid start och loppets första kurva.
B:
Var tålmodig. Starta loppen i en normal takt som inte orsakar dig att köra in i andra bilar.
C:
Ditt mål vid kurva 1 bör inte vara att komma först, utan istället att förvandla ett tvåfiligt startfält till ett enfiligt tävlingsfält. Ett kompakt fält kommer köra långsammare genom de första kurvorna än ett utspritt fält. Lämna lite extra utrymme, men inte för mycket. Förare bakom förväntar sig inte en plötslig inbromsning.
D:
I första kurvan kan den som kör in i dig, själv blivit påkörd. Förutsätt inte automatiskt illvilja.
E:
Alla regler för hövlighet vid kollision gäller om du knuffar en tävlande av banan vid starten. Om du orsakar en olycka är du tvungen att vänta på alla förare som på grund av dig åker av banan, oavsett om du direkt körde på dem eller indirekt. Om du är involverad i en olycka du inte orsakade är du inte tvungen att vänta.
§10: Att köra defensivt:
A:
Ledande bilar har rätt att välja sin egen linje längs en raksträcka. De kan byta sin linje en gång medan de kör längs raksträckan (flytta sig från inre till yttre sida, eller vice versa). När de närmar sig nästa kurva kan de återvända den linje de väljer. Dock har de inte tillåtelse att byta linje när bakomvarande förare ligger alldeles bakom och byter linje för att försöka köra om. Om din manöver orsakar en olycka är du vållande.
B:
Ledande bilar har rätt att välja linje genom kurvor. Det vill säga att de kan köra en defensiv linje runt insidan av en kurva för att försvara sin position, och därigenom tvinga en attackerande förare att försöka passera på utsidan. Detta är ingen blockering, utan en del av normal tävlingsetikett. Faktiskt kan, förutom begränsningarna i §10:A, ledande förare köra vilken linje som helst de tror gör det mest besvärligt för efterföljande bilar att passera.
C:
Förare som håller på att bli varvade måste se till att inte hindra varvande bilar.
§11: Kamp i grupp:
A:
När du närmar dig en kamp mellan två eller fler bilar, var extra försiktig eftersom de hastigt kan byta linje medan de försöker försvara sin position/passera. Framförvarande bilar kör redan tätt, så att hitta ett bra tillfälle att passera är mycket svårare. Samma regler gäller som för att passera en ensam bil.
B:
Om du orsakar en olycka är du skyldig att vänta tills förare som var framför och bredvid dig har passerat. Detta inkluderar inte förare som var bakom dig.
C:
När en olycka inträffar i en grupp är det viktigt att minimera risken för ytterligare olyckor. Sakta ned om nödvändigt och försök köra på den fria sidan av banan. Omkörning är fortfarande tillåtet, men under en eller flera av följande omständigheter:
Risken att kollidera med andra bilar är minimal.
Du kör om för att undvika att kollidera med bilar framför dig.
Att sakta ned skulle göra dig till ett hinder för andra bilar.
D:
Om du blir "inlåst" i en grupp på en raksträcka, är det inte tillåtet att knuffa föraren framför för att komma ur situationen. Stanna bakom föraren eller flytta dig sidledes så snart det finns utrymme att göra det.
§12: Eget misstag:
A:
Om du gör ett betydande misstag och andra förare försöker utnyttja det, har de rätt till det. Försök inte kollidera eller ge igen på grund av ditt misstag.
B:
Du kan alltid lägga in en protest till tävlingsmarsalken efter loppet om du tycker du blivit förorättad - ENDAST via Privat Meddelande.
§13: Spökbilar:
A:
En spökbil är en bil som är genomskinlig eller blinkande genomskinlig.
B:
Om din bil är en spökbil har du ansvaret att följa §14 och §15 eftersom du är skyldig. Du ger också den rätta linjen till icke spökbilar.
C:
Om du närmar dig en eller flera spökbilar på banan, gör ditt bästa för att undvika dem eftersom de kan återgå till normalt tillstånd när som helst. Du skulle en kollision vara ditt fel, och du i din tur kan bli en spökbil som måste lämna plats på grund av straffet.
D:
Om din bil är en spökbil har du inte rätt att köra om andra bilar. Om du skulle köra om en bil medan du är ett spöke, måste du säkert återvända till din position.
§14: Återuppta loppet efter en olycka:
A:
Det är den förare som ska återuppta loppet efter en olycka som ska iaktta all nödvändig försiktighet för att inte hindra andra bilar, som inte deltog i olyckan, fortfarande på banan.
En olycka kan vara, men är inte begränsat till, att:du snurrat
står vänd åt fel håll
står vinkelrätt mot banan
du köra onormalt långsamt för avsnittet på banan
blir straffad för en tid av straffsystemetOm du är av banan gäller §15.
B:
Om din bil blir en spökbil har du ansvaret att undvika risker till varje pris. Se också §13.
§15: Köra ut på banan efter avåkning:
A:
Det är föraren som återvänder till banans ansvar att se till att det inte blir några kollisioner och att inga förare plötsligt behöver manövrera eller bromsa för att han ska återuppta tävlingen. Var tålmodig om det finns en risk för kollision och vänta, eftersom andra förare har förkörsrätt.
B:
En avåkning inkluderar att:
fastna mot en vägg eller räcke
mer än två hjul lämnar banan
C:
Backa inte ut på banan om det inte är nödvändigt. Om du backar ut från ett räcke, se dig först om för att undvika en kollision, då en olycka skulle vara ditt fel.
D:
Kör försiktigt ut på banan längs med vägen. Det ger dig bästa möjligheten att se vad som kommer bakom dig, och andra förare bäst chans att uppfatta vad du gör.
§16: Offline:
Ingen tillämpning.
§17: Klagomål:
Ingen tillämpning.